Who killed Laura Palmer?

Det var den stora frågan somrarna 1990-91. Glömmer aldrig sommarlovskvällarna i brorsans rum, när vi satt uppe och kollade på Twin Peaks. Denna kultserie har alltid haft en speciell plats i mitt hjärta. Jag var som besatt av Laura Palmer och mystiken kring hennes mörka livsöde. Efter seriens slut kunde jag inte släppa tanken om Laura vilket resulterade i att jag givetvis slukade Laura Palmers dagbok, allt för att hålla henne vid liv och för att söka mer tillfredsställande svar på alla de frågor som lämnades obesvarade.


Nostalgi är ordet som kommer upp i mitt huvud nu när serien med start ikväll ska visas i repris hela sommaren. Kommer dagens kids att finna den lika förtrollande som jag gjorde under mina mellanstadieår? Kommer sommaren 2010 för alltid att ha en speciell plats i deras hjärtan? Förmodligen inte (inte tack vare Twin Peaks iallafall..;). Var sak har sin tid, as usual. Men det kommer garanterat att sitta flera 70- och 80-talister bänkade framför tvn kommande onsdagar och torsdagar, trots att de som bryr sig såklart har den på dvd. Vi har den också på dvd, men det är ju något visst med att se serien när den visas på tv, en ljummen sommarkväll..För kanske, kan den där speciella känslan som ligger där gömd i våra barndomshjärtan infinna sig igen, såhär 20 år senare..
Hade inte det varit fantastiskt?

Att soundtracket är sjukt vackert och tidlöst gör ju inte serien sämre direkt.
Vem kunde, nej..VEM KAN motstå Julee Cruise och Falling?

 

 

 


Kommentarer
Postat av: j

hoppas du haft en bra dag,kram :)

2010-07-02 @ 23:42:10
URL: http://johannacaris.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0