Och så tycker man att det är som att ha semester, varje dag man får vara på sitt arbete i åtta timmar. Minst. För allt är ju semester i jämförelse med att gå hemma och vara föräldraledig.

Två frågor eller ska vi säga påståenden som jag fått höra ganska många gånger sedan jag gick tillbaka till jobbet efter föräldraledigheten är "men visst är det skönt att få träffa och prata med vuxna människor igen" och " är det inte härligt att börja tjäna pengar igen".

Och jag vet fortfarande inte riktigt hur jag ska svara när jag hamnar där. Särskilt inte på det förstnämnda. Det är ju inte så att jag varit inlåst med en eller flera bebisar i 14 månader med noll tillfällen till stimulans rent intellektuellt. Förmodligen är det min hjärna som funkar lite skruvat eftersom det är den bilden jag får upp i mitt huvud varje gång jag får höra den frågan. Den desperata arbetslängtande mamman eller pappan som nästintill springer till jobbet första arbetsdagen efter föräldraledigheten och alla andra dagar efter det i resten av livet för att man suttit inlåst med skrikande bebisar som det inte går att prata med. Ahhhh! Och så håller dom sig för öronen, i mitt huvud. Och så tycker dom att det är som att ha semester, varje dag man får vara på sitt arbete i åtta timmar. Minst. För allt är ju semester i jämförelse med att gå hemma och vara föräldraledig. 

Jag vet inte hur andra mammor och pappor har det men jag har träffat massor av vuxna människor under min föräldraledighet. Bl.a. på babysimmet, på BVC , öppna förskolan, barnrytmiken och när jag hängt med mina vänner, både de med och utan barn. Om att "träffa och prata med vuxna människor" endast är relaterat till arbetslivet och de vänner och kollegor man har där så förstår jag varför man frågar. Visst är det skoj att ha jobbkompisar men man har väl ett socialt liv utanför jobbet också? Det hade åtminstone jag både innan och efter jag fick barn. 

Och sen det här med hur gött det är att tjäna pengar igen. Jag vet inte det alltså. Dels för att jag inte sitter med den fetaste lönen förmodar jag så skillnaden har väl inte varit så markant för mig och sen för att är det något jag kommit på sedan Love kom till världen så är det hur lite pengar faktiskt spelar roll i mitt liv. Och hur onödigt och osunt slösig jag var med pengar när jag bara hade mig själv att lägga varenda krona på. Är det något som jag ägnat väldigt lite tanke och tid åt under min föräldraledighet så är det pengar. Snarare har jag blivit positivt överraskad av hur lite man faktiskt klarar sig på. Hur lite man egentligen behöver. För att vara lycklig. 

Så nej, med handen på hjärtat kan jag inte instämma i den allmänna föräldrakören och ropa "jaaaa hurra!!!" på ovanstående påståenden.
Men det är ju inte första gången jag är ufot i gruppen heller. 

Mvh,
En skruvad men lycklig mamma


Kommentarer
Postat av: Micke

❤️

2014-02-18 @ 19:45:49
Postat av: Sabina

Du är inte det minsta skruvad!:-) <3

2014-02-18 @ 22:02:53
Postat av: Carro

Du borde inte känna dig som ett ufo, utan det borde vara en självklarhet att det är underbart att få vara hemma och umgås med sitt barn. Dock kan jag mycket väl förstå känslan av att ha semester när en kommer tillbaka från föräldraledigheten, särskilt för de kvinnor som lever i ojämställda relationer och fått dra ett tungt lass under dessa månader och de män som för första gången blivit tvungna att ta huvudansvaret för hushållet och fått sig en smärre chock. Du och Micke lever ju jämställt och har därför inte detta problem. Fler borde få känna som du gör!

2014-02-19 @ 09:41:30
Postat av: Louise

Jag greppar din poäng Carro! I mitt fall har jag främst varit med om att männen beklagar sig och tycker att det är semester att vara på jobbet istället för i sin hemmiljö och då har de inte alla gånger ens tagit ut någon föräldraledighet. Det klingar väldigt illa i mina öron..

2014-02-19 @ 09:54:54
URL: http://lucyvida.blogg.se
Postat av: Carro

Usch ja! Och när de väl tar ut ledighet är det i samband med sommarsemester, VM eller älgjakten.

2014-02-19 @ 12:58:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0