Odd är ett ägg

 
Jag tror att alla vi som läser för våra barn kan vara överens om att det finns både bra och mindre bra barnböcker. Själv är jag alltid på jakt efter den bästa barnboken till Love. Inte särskilt ofta men ibland händer det att man trillar över ett guldkorn och hittar en bok som både jag och Love tycker precis lika mycket om som i fallet med ägget Odd.
 
Det finns så mycket bra med Lisa Aisatos "Odd är ett ägg" att jag faktiskt inte vet var jag ska börja. Det här är en allvarlig men också väldigt varm barnbok och jag var inte säker på att min just nu monsterälskande son skulle kunna ta den till sig. Men det är någonting med Odd som jag tror att Love och många andra barn kan känna igen sig i. Något som det inte skrivits särskilt mycket om i det här formatet och det är överkänslighet. Odd är av naturen väldigt försiktig av sig, han är ju trots allt ett ägg och hela hans vardag går ut på att utsätta sig för så lite faror som möjligt då han är livrädd för att hans äggformade huvud ska gå sönder. Odd blir därför en ganska ensam kille i den rätt så livliga och stökiga klassen. Han uppfattas som konstig då han inte vill vara med på gympan, kasta boll eller vara med i några andra lekar där han är rädd att hans huvud ska krossas. Cykla vågar han inte heller och leder istället cykeln bort till skogen som han älskar att vara i om dagarna efter skolan. Där tar han skydd under sitt paraply för att undvika eventuella kottar som kan falla ner från träden. En dag träffar han på någon i skogen som får hans hjärta att börja slå de där extra slagen.
 
Utan att berätta hela boken så finns det så mycket gott att hämta i denna berättelse. För föräldern med ett känsligt barn kan den nog upplevas som en aning tung till en början. Allvaret, ensamheten och Odds rädslor fick mig tidigt att verkligen undra hur det ska gå och jag funderade även mycket på Loves reaktion. (Vilket jag inte behövde göra särskilt länge då hans första reaktion var viljan att läsa boken om och om igen!) Men trots den påtagliga sorgen så får vi i denna övergripande varma och kärleksfulla berättelse även bekanta oss med den allra första och viktiga vänskapen, och vad kärlek faktiskt kan göra med och för oss som individer. Vi får även lära oss vad som kan hända när vi tvingas möta våra rädslor och hur vi ser på och kanske till och med börjar omvärdera oss själva. Vid Loves favoritavsnitt och det mest avgörande tillfället i boken tappar Odd för första gången i sitt liv kontrollen över sin kropp och faller och slår i huvudet, hans livs största fruktan. Och här tar boken en helt ny vändning.
 
"Odd är ett ägg" är årets allra viktigaste barnbok om du frågar mig. Jag tycker att det är modigt att ta sig an ämnet och skriva en bok om känslighet, ängslighet och ensamhet. Det ligger en stor utmaning i att göra det i detta format och nå ut till den riktade målgruppen som i det här fallet är ganska små barn i åldrarna 3-6 år. Författaren lyckas dock på alla nivåer. De vackra illustrationerna blir minst lika avgörande som texten i den här boken och fångar med säkerhet såväl den yngsta läsaren som föräldern. En smart och banbrytande barnbok som jag hoppas och tror kan inspirera fler att skriva om detta viktiga ämne. Om vi på ett tidigt stadium introducerar våra små för såväl likheter som olikheter och att vi vidare lär våra barn att det är okej att vara den man är och att det framförallt inte ligger något konstigt i att vara varken känslig, försiktig, ensam, eller tystlåten. Då tar vi kampen mot grupptryck och mobbning till en helt ny och förbättrad nivå. För att lyckas med detta är "Odd är ett ägg" ett utmärkt verktyg att börja med. Boken borde vara obligatorisk i varje bokhylla i såväl förskolan som på lågstadiet. Tack för att du skriver Lisa Aisato!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0