"Ingen vaknar upp och säger; nu beslutar jag mig för att bli olycklig"

Laleh har gästbloggat på tjejjouren.se
Jag vet att jag har en del yngre läsare som kan behöva den här sortens vägledning och peptalk och det här var bara så jäkla rätt och tänkvärt att jag stjäl det direkt till min blogg:

<

08/03 2010

Laleh Pourkarim:
”Ingen vaknar upp och säger; nu beslutar jag mig för att bli olycklig"

Jag känner mig fortfarande lite som en tonåring och det är för att jag fortfarande inte riktigt bestämt mig för vem jag är ännu.

Att inte bestämma sig allt för tidigt om exakt vem jag vill vara har faktiskt hjälp mig mycket i mitt liv och när jag skriver musik. Det gör att jag ständigt kan vara föränderlig och fri på ett sätt, vara någon som söker kunskap, upptäcker nya känslor hela tiden och låter sig förändras efter dom. Så en tonåring är inget specifikt sätt att vara på, det betyder helt enkelt att man "är i en process" eller en övergångsperiod med ångerrätt och frihet, så njut av detta.

Ingen vuxen i din omgivning eller dina kompisar kan tala om för dig exakt vem du är eller hur du ska leva ditt liv, men ett litet råd som jag kan ge till dig är samma råd som jag alltid gett mig själv och det är att jag aldrig ska glömma att livet består av små små val som man gör, små små omedvetna beslut man tar som sedan leder till stora förändringar i livet.

Det är aldrig någon som medvetet en dag vaknar upp och säger "nu beslutar jag mig för att bli olycklig" nej, det är ingen som väljer det medvetet, däremot kan det vara händelser, olyckor, missöden och de pyttesmå valen som lett till att man till slut hamnar där utan att riktigt ha valt detta. Så mitt råd är att man ska vara noggrann och petig och inte glömma att det är de små vardagsbesluten som är de viktigaste besluten i livet. Med kunskap om samhället och politik lär vi oss att se sambanden mellan saker och ting, med kunskap kan man enklare hitta förklaringar till mycket i livet och få en överblick över verkligheten istället för att bara klandra sig själv, som många tjejer gör.

Och är inte detta en del av livet, att lära sig nya saker och utvecklas av missöden och misstag för att sedan göra bättre nästa gång. Kom ihåg att detta är det bästa med att vara tonåring, att du har rätten att utbilda dig själv och förändra inte bara dig, utan hela samhället.

All kärlek och motivation, Laleh.

 


Kommentarer
Postat av: ellen ~

sv : tack så jätte mycket :) allt bra med dig? ^^

2010-03-23 @ 22:28:23
URL: http://nobodybutme.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0