Två kärlekar

Och så ser hon sig oroligt omkring innan hon berättar för mig att hon är fast. Mellan två kärlekar. Och hon kan inte välja för hon älskar dem båda två på olika sätt. En bär på hennes historia och en annan delar hennes nutid och framtid. Kanske. Jag funderar men vi är båda tysta. Efter en stund frågar hon: "Louise, vem skulle du välja?" Och jag som älskar att prata länge och mycket om kärleken. Vända och vrida på varenda sten. Jag vet inte. Jag vet faktiskt inte vad jag skulle gjort. Jag har ju bara älskat en åt gången. Tre olika stora kärlekar har jag haft innan jag träffade min man och mitt livs kärlek. Och mellan varje förhållande har jag haft tid att läka och komma över. Det låter kanske för bra för att vara sant men jag har varit så livrädd för kärleken varje gång ett förhållande tagit slut att jag haft väldiga svårigheter att se mig själv med en ny person igen. Lära känna. Engagera sig. Kompromissa. Göra uppoffringar. Men kanske allra jobbigast, lämna över sitt hjärta och riskera att bli sårad igen. Jag har aldrig varit med om att förhållanden gått in i varandra. Att ett nytt tar vid där ett annat just tagit slut. Mitt hjärta skulle aldrig palla det. Jag behöver tid. Tid för återhämtning. Tid att bygga upp mig själv igen. När jag väl blivit kär igen, och det är besvarat och man vågar satsa så har jag aldrig upplevt eller varit med om att ett ex hör av sig med en kärleksförklaring ärligare och större än himlen. Inte när jag väl lämnat och gått vidare. Tack och lov.
 
Så vad säger man. Jag kan ju inte råda henne att följa sitt hjärta. För det klappar ju för två..
Jag kan inte råda henne att safea och satsa på det förhållande hon har idag om hon fortfarande har känslor för en annan. Det kan väl aldrig vara rätt? Fast är ett ex som en gång valt att göra slut och gå en annan väg värd en andra chans?
 
Kärlek kan vara riktigt pissigt ibland. När jag ser vad det gör med henne. Hon är älskad av två och det håller på att förgöra henne. Trött, orolig och livrädd för att göra fel val.
Och mittemot henne sitter jag. Stum, rådvill och livrädd för att säga fel saker.
Jag som inget annat vill än att se henne lycklig.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0