Sandholm

Ikväll har jag varit på Lillan och sett Sandholm och jag grät mest hela tiden känns det som, både glädjetårar och ont-i-hjärtat-tårar.

Sandholm är en flyktingförläggning som ligger i Danmark. Regissören Moqi Simon Trolin och dramatikern Anna Bro tillbringade sex månader på flyktingförläggningen för att samla material till pjäsen. De träffade människor från olika delar av världen som berättade om sitt första möte med Danmark, om sin bakgrund och livet på Sandholm, men också om hur de såg på framtiden. Dessa möten och människoöden ligger till grund för pjäsen som till största delen är en dokumentär.

Jag rekommenderar verkligen alla att gå och se den. Allra helst hade jag sett SD på första parkett, fast kanske inte.. Det är nog inte lönt. Hur mycket jag än önskar att det inte var så, så finns det ju inte hopp om alla människor. Men på Sandholm finns det hopp! Och kärlek. Och hat. Och förtvivlan..

På Sandholm finns det hundra olika nationaliteter, där talas hundra olika språk.
Där finns en tavla med flera tusen nycklar, en till varje rum.
På Sandholm är det någon som gråter hela dagen och någon som bara vill åka in till stan på kvällen.
På Sandholm ser du hela världens orättvisor speglas i ett ansikte.
Där lär du dig att tårar och skratt kommer från samma ställe.


Maria Kulle spelar Job på Sandhamn
I ♥ Maria Kulle


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0