Sanningen

Det blir inte alltid som man tänkt sig men det kan bli ganska bra ändå.

Detta mantra har ekat i mitt huvud sedan förlossningen och tvingat mig att tänka positivt. Kanske till och med hjälpt mig att ta mig över och förbi tredagars babyblues, förlossningsdepressioner och allt vad det heter. Jag är en stark tjej och tålig som en av läkarna på förlossningen sa. Jag kan uthärda mycket smärta. Både psykisk och fysisk innan och om jag ens säger ifrån vilket såklart är både bra och dåligt. Så har jag alltid varit. Och om det inte vore för att det inte längre enbart handlar om mig utan även en helt ny liten person vars liv ligger i mina händer, vars liv jag är skyldig och beredd att skydda in i döden om det så krävs. Om det inte vore för Love så skulle jag tiga även imorgon när jag gör mitt återbesök på MVC. Jag skulle säga att allt är relativt och att det finns de som har det mycket värre både innan, under och efter förlossningen. Jag skulle säga att det blir inte alltid som man tänkt sig men att det blev bra till slut. Sedan skulle jag le mitt stora leende som för att övertyga barnmorskan och mig själv om att jag är helt ok, tacka för mig och sedan gå hem. Väl hemma skulle sedan tårarna och frågorna och alla "tänk om" skölja över mig i min ensamhet. Så funkar jag nämligen. Jag som alltid är så stark.

Men för Loves skull kommer jag att berätta sanningen imorgon. Om hur jag mår, hur jag blivit behandlad, hur lite koll man hade på mig de sista dagarna före min förlossning och om hur bristfällig service och kommunikation faktiskt äventyrade såväl min som Loves hälsa.

För Loves och för eventuella framtida syskons skull kommer jag att berätta min historia och klargöra min totalvägran att bli hänvisad till Helsingborgs lasaretts obstretiska mottagning och förlossningsavdelning igen.

Egentligen behöver man bara läsa HD varannan dag för att förstå att allt inte stämmer och går rätt till. Varje gång gråter jag av ursinne och medkänsla för alla dessa blivande föräldrar som inte fått rätt omhändertagande. Och varje dag är jag tacksam för att Love mår bra.

Men det går inte en dag utan att jag funderar. Inte en dag.

Så för Loves skull berättar jag sanningen imorgon.
För Loves skull ❤


Kommentarer
Postat av: Lotta

Så bra att du står upp för alla kvinnors rätt till bra omhändertagande och behandling.Det gillar jag bara stå på dig Louise, kan förstå din frustration tänk om något hänt, det är oförlåtligt att vara så slarvig. Styrkekramar till dig.

2012-12-05 @ 22:31:46
Postat av: Louise

Sv Lotta: Ja jag vinner ingenting på att inte berätta. Lika bra att lägga alla korten på bordet och förhoppningsvis kunna lägga alla tankar bakom mig så småningom.

Kram!

2012-12-05 @ 22:45:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0