En halvdan mamma

Ni vet. När man försöker göra saker och ting rätt för att det ska bli bra och så blir allt bara halvdant istället. När jag jobbade heltid var jag i ständig kamp med mig själv. Att leverera 100% heltid på jobbet är inget man heller direkt blir tackad för. Det bara förväntas av en. Och så ska det kanske vara. Men det gjorde att jag kände mig som en fruktansvärd och halvdan mamma. Jag är inte redo att förlora vardagen med Love. Inte än. Jag klarar inte av att vara helgmamma och tanka all energi under 48 timmar. Beslutet att gå ner till halvtid i samband med Loves förskolestart har funnits där från början. Det har alltid varit planen.
Och nu vill jag bara få det att funka. Utan missnöje och dålig energi från någon. Vi gör alla olika val i livet, för vi är alla olika människor. Jag tycker att man ska respektera det. Man måste inte förstå varandras val. Man måste inte hålla med. Men respektera varandras olikheter, det får man bara lära sig att göra.
Jag vill inte känna mig halvdan, varken privat eller på jobbet. Därför kändes det extra bra i hjärtat idag när min chef kom till mig och sa att jag gör helt rätt som går ner i tid. Jag gör alldeles rätt som satsar min tid på Love just nu. En bekräftelse som jag hungrat väldigt mycket efter de senaste dagarna. Och jag bara stod där, glansig i ögonen och med flackande blick och fick lov att andas ut. Han behöver inte förstå mitt beslut och kanske hade han själv inte gjort samma val. Men han har respekt för mig och mitt liv och det är det enda som betyder något.
 
Det är tusan inte lätt att vara småbarnsförälder och ständigt slitas mellan två världar. Man vill ju vara duktig och känna sig tillfreds. Det är det enda jag vill. Ha förmågan att leverera på jobbet och på hemmaplan som mamma. Och jag tror att jag håller på att få ordning på det nu.

Kommentarer
Postat av: johanna - mamma till Love

heja dig! du gör helt rätt! :)

2014-02-09 @ 21:05:43
URL: http://johannaochlove.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0