Sommarlovet - inte alltid en solskenshistoria

På förmiddagsrundan brukar Love och jag gå till lekplatsen där vi bor. Det har vi gjort sedan drygt 2 månader tillbaka då han för första gången fick prova att gunga. Vissa dagar när allting annat tycks tråkigt och det är sura miner hela morgonen, då är det seriöst det enda som funkar. På lekplatsen som vi går till finns allt vi behöver och lite till. Där är gungor, en schysst rutschbana med lektorn och en sandlåda med bord. Hela området är omslutet av höga svajande träd, en stor gräsmatta som man kan spela boll på och en böljande kulle som jag anar kommer att bli en perfekt pulkabacke till vintern. Inte konstigt att ungen blir glad i den miljön. Det blir jag också.
 
Och jag kommer aldrig att glömma första gången som vi träffade den där flickan. Det var på en av våra vanliga rundor. Love hade gungat och skojat ett bra tag när hon kom ut från porten i höghuset som ligger precis intill lekplatsen. Kanske hade hon kikat på oss genom ett av sina fönster för hon gick med så bestämda steg till gungorna och satte sig i gungan bredvid Love och tog fart. Love tittade nyfiket på henne med sina stora ögon. Såsom han alltid gör. Särskilt när det är större barn som leker.
Och så började hon prata.
 
Hon berättade om sommarlovet. Inte rent generellt förstås. Och inte om en långledighet som för många barn innefattar glittriga reseupplevelser till Medelhavet eller regniga campingsemestrar då hela familjen går klädda i likadana träningsoveraller. Hon nämnde inte heller några soliga dagar på stranden med massa vatten, lek och glass upp till öronen. Flickan pratade inte heller om alla spännande äventyr och bus som bara och endast de bästa vännerna är med på. Lekar som bara går att leka på sommaren. När dagarna är magiska och kvällarna förtrollade. Faktum är att hon nämnde inga vänner. Överhuvudtaget.
 
Däremot pratade hon om tristessen. Hur alldeles för långt sommarlovet är. Hur hennes föräldrar jobbar hela dagarna. Hela sommaren. Och hon går ensam hemma. Hennes lillasyster är på fritids till klockan 16 varje dag. Så flickan är helt själv. Hela dagarna. Inga drömmar om sommaren. Inga planerade utflykter med familjen att se framemot. Eller jo vänta, kanske skulle de åka till någon djurpark längre fram. Vad hette den nu igen? Men det är inget som är säkert. Ett som är säkert är att flickan är och känner sig ensam och att sommarlovet är alldeles för långt.
 
Flickan är 12 år.
 
Och sedan den första dagen som vi sågs där på lekplatsen har hon aldrig lämnat mitt huvud. Vi har dessutom setts flera gånger efter det. Hon brukar komma ut när vi står där och gungar. Inte direkt, men efter en stund. När jag haft sällskap av någon annan mer än Love kommer hon aldrig fram till gungorna. Då håller hon sig i bakgrunden. Som om hon inte vill störa. Och jag är så brydd för detta flickebarn. Denna osynliga lilla flicka som sedan mitten av juni har längtat så till att skolan ska börja igen. Verkligen längtat.
Och det är så upp och ner som det kan bli tänker jag.
 
Sommarlovet är långtifrån en solskenshistoria för alla.
 
Det var aldrig lätt att komma tillbaka till skolan i augusti efter det långa sommarlovet. På många sätt var det en pina. För man hade ju klasskamrater. Klasskamrater som hade varit i Grekland eller ännu längre bort. Klasskamrater som spenderat hela sommaren med familjen på sommarstället i en skog vid någon sjö. Kompisar som hade bilat. Tågluffat. Eller varför inte, båtluffat i Europa. Med hela familjen. Det närmsta jag någonsin kom Medelhavet var när farmor och farmor skickade vykort från Kos eller någon annan medelhavsö. Ett sånt där lyxigt kort med en flicka i klänning, och så var klänningen i riktigt tyg med paljetter, fastsytt på vykortet. Som jag älskade de korten. Och de fjärran stämplade frimärkena.
 
Som tur är så var jag ganska slipad. Och en fena på att hitta på bra historier. Redan då. Tio veckor på sommaren var en evighet när man var liten. Jag hade alltså gott om tid att baka ihop några trovärdiga äventyr att dela med mig av inför klassen när klockan väl ringde in igen i augusti.
 
För den där timmen när alla ska berätta vad de gjort på sommarlovet uteblev aldrig. Vilket kan tyckas märkligt när det är ett konstaterat faktum att många barn lever i familjer där man inte har de förutsättningar som krävs för att resa jorden runt på sommarlovet. Man kanske inte ens kan ta en tura till Helsingör. Ändå ska barnen behöva uppleva stressen och pressen att leverera något intressant och spännande att dela med sig av när skolan börjar igen. 
 
Trots att jag aldrig kom iväg på några himlastormande äventyr på skolloven när jag växte upp så hade jag rikligt med tur ändå. Jag var lyckligt lottad till skillnad från många andra. För jag hade min familj som hade all tid i världen för mig och jag hade de bästa vänner att spendera magiska dagar och förtrollade kvällar och sena nätter med. Vi skrev vår egen historia. Kanske av mer lokal och mindre exotisk art. Men aldrig glittrade den väl mindre för det.
 
Och jag önskar så att flickan på lekplatsen fick lite mer glitter på sin sommar.
Herregud, jag önskar henne det fetaste guldregn! Och kanske är det så att jag bara får ta del av tristessen när hon pratar. Och som hon kan prata. Älskade unge, finns det aldrig någon som finns där bara för dig? Som lyssnar på dig? brukar jag tänka med en klump i halsen. Och så fortsätter jag att lyssna. Såklart. Och Love bara tittar eftertänksamt med sina varma bruna ögon på den stora lilla tjejen när hon berättar. Ibland skrattar hon till och kallar honom lilla bebisen.
 
Kanske kan Love och jag få vara glittret ibland.
I väntan på det riktiga regnet.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: sknuttis.blogg.se

Du skrev: "Allt snack om Sam´s stora bröst och huruvida de var äkta eller inte, bekom mig inte ett dugg." Har du fått reda på om dom e äkta eller ej?? :) Ebba

2020-11-04 @ 17:22:19
URL: http://sknuttis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0