Svensk film när den är som bäst

Idag har jag och Blunder varit på eftermiddagsbio. Hade inga som helst förväntningar på "Snabba cash" och har inte läst boken av den enkla anledningen att stockholmspuls och svensk maffia intresserar mig inte överhuvudtaget. Blunder har dock läst boken och gillade den starkt så jag tänkte att jag kan väl hänga med och se historian på film då. Med dåliga bioupplevelser i bagaget när det kommer till filmatiseringen av Milleniumtrilogin  (läs mer här, och här) var jag rädd att en film som "Snabba cash" vars syfte är att återspegla Stockholms mörka baksida skulle bli lika töntig om inte ännu fånigare på film. Oj, vad jag blev positivt överraskad då, faktiskt! Lika B som Milleniumfilmerna är, lika äkta och trovärdig känns "Snabba cash" vilket självklart har att göra med att skådespelarna valts ut med större omsorg till den senare. Här kände man ju något för karaktärerna thank god! Nu har jag som sagt inte läst boken och kan inte jämföra den med filmen men det är nog bara en fördel för mig i det här fallet. Känns bra på insidan att lämna biosalongen och känna att för första gången på väldigt länge har jag sett en jäkligt bra film som inte lämnade mig oberörd för 1 sekund. Det kan man kalla valuta för pengarna det:)

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0